Ken je dat?
Ben je net begonnen als zelfstandige, heb je alles geregeld zoals een kantoortje, auto, telefoon, visitekaartjes, briefpapier, iemand voor de administratie en dan komt het besef:
Wie gaat dit betalen? Want je bent natuurlijk geen ondernemer geworden om jezelf op kosten te jagen maar om er financieel beter van te worden. Het zou dus wel handig zijn mensen te vinden die zo nu en dan wat geld op je rekening storten: KLANTEN.
En vervolgens slaat de stress toe: ik moet aan acquisitie gaan doen. Hoe doe ik dat? Hoe weet ik wie behoefte heeft aan mijn product of dienst? Waar vind ik die bedrijven en hoe bereik ik ze? Wat willen ze precies van me en wat willen ze ervoor betalen? En voor je het weet heb je jezelf een aantal marktonderzoeksvragen gesteld. Doe ik dan al aan marketing? Jazeker!
Marketing is dus niet moeilijk. Marketing is een kwestie is van logisch nadenken, de juiste vragen aan de juiste mensen stellen en goed luisteren naar de antwoorden. Als je die verworven kennis vervolgens gebruikt om je product of dienst aan de wensen van je doelgroep aan te passen vergroot je daarmee de kans dat ze klant van je worden. Je kunt dus gemakkelijk je eigen onderzoek doen. Zo bespaar je op kosten van een extern bureau en bouw je tegelijkertijd een bestand op van geinterviewde bedrijven die in je product/dienst zijn geinteresseerd en waarvan je precies weet wat hun wensen zijn.
Tip 1: Steek continue tijd in het verwerven van nieuwe klanten. Je voorkomt daarmee dat je in een financieel gat valt als er een wegvalt.
Tip 2: Blijf klanten vragen naar hun wensen en luister daar goed naar. Tevreden klanten zijn meer waard dan prospects.
Marketing ze!
Peter Tijsma